Den rette SEO strategi til din hjemmeside har mange aspekter

Hvor meget ved du om SEO? Hvis man befinder sig meget på internettet og har sin egen hjemmeside, er man formentlig stødt på begrebet ”SEO” et par gange. Måske er man også indforstået med, at det kræver en eller anden grad af SEO arbejde, før man kan forvente at få gode placeringer på Google og dermed mere organisk trafik. Alligevel er det de færreste, der forstår sig helt og holdent på SEO. Det skyldes ikke kun, at det er et teknisk og forholdsvis nyt fænomen, som kan være svært at forstå lige med det samme. Det skyldes også, at søgemaskiner og internettet generelt hele tiden ændrer sig. Når man skal udtænke og vælge den helt rigtige SEO strategi, er der altså mange aspekter, der skal overvejes og tages med i vurderingen.

Tag højde for branche og konkurrence

Det er i jagten på gode placeringer, at man lægger sin SEO strategi. Derfor er det også vigtigt, at man tager højde for den branche, den enkelte virksomhed befinder sig i. Når man tager konkurrencen med i overvejelserne, kan man bedre finde frem til, hvor det giver mening at lægge sine penge og energi. For man skal huske på, at når man kæmper for topplaceringerne, kæmper man mod alle andre af samme slags virksomheder, der findes på markedet. Derfor kan det ofte betale sig at satse på mindre søgeord, hvis konkurrencen er for stor på de mere populære. Mængden af konkurrence er helt afhængig af branche, så det er to faktorer, der hænger sammen. Inden man lægger sin SEO strategi, er det derfor en god idé at undersøge og analysere konkurrencen på de søgeord, man ønsker at ranke på.

SEO er mere end bare optimerede tekster

Kender man lidt til SEO, kender man nok også til de mest almindeligt tricks og råd inden for SEO. En af de helt store ting er, at man skal SEO optimere sine tekster. Det gør man ved at inkludere de pågældende søgeord et vist antal gange afhængigt af længden i teksterne på ens hjemmeside. Dog skal man huske på, at SEO er langt mere end ”bare” at SEO optimere sine tekster. Der findes nemlig en lang række ting, som Google og andre søgemaskiner kigger efter, når det kommer til at bedømme din hjemmeside. Hvis du fx ikke nævner søgeord i dit metadata, hvis din hjemmeside ikke har nogen stærke backlinks, eller hvis der er duplicate content på din hjemmeside, kan det gå hårdt ud over dine placeringer. Derfor er der mere end blot tekster at tage højde for, når det kommer til SEO arbejde.

Vil du have hjælp til den rigtige strategi?

Hvis du vil slå dine konkurrenter og få de bedste placeringer, kræver det den bedst muligt tilpassede strategi. Og som det er beskrevet ovenfor, er der mange ting, der skal tages hensyn til. Hvis man selv skal stå for sit SEO, kan det kræve rigtig meget tid og energi at sætte sig ind i tingene. Samtidig er SEO ikke noget, man gør én gang, men derimod en løbende proces. Mange gange kan det derfor godt betale sig at indhente professionel hjælp til at lægge en strategi for ens hjemmeside og ikke mindst udføre det påkrævede SEO arbejde. Et online marketing bureau som ATAK kan hjælpe dig og din hjemmeside med at opnå gode rankings, fordi de er specialiserede i netop søgemaskineoptimering. De har kendskab til både SEO arbejde og søgemaskinernes luner, så du kan være sikker på at få den bedst tilpassede strategi, uden at du selv behøver bekymre dig om det.

Mere tid til det, du kan lide at lave

Hvis man har en tømrervirksomhed, tilbyder frokostordninger eller noget helt tredje, er det ofte, fordi man har en passion for det, man laver. At man skal lave SEO ved siden af er måske ikke noget, man har tid, lyst eller overskud til. Og det nytter heller ikke noget, at man indhenter en masse nye kunder, hvis det sker på bekostning af de gamle. Derfor er det godt, at der også findes nogen, der har en passion for at lave SEO. Hjælp til søgemaskineoptimering sikrer nemlig, at du har mere tid til det, du kan lide at lave, samtidig med at du kan nyde godt af frugterne fra gode rankings på Google og andre søgemaskiner.

Andre artikler, som du måske kunne være interesseret i...